Noah Baumbach – Greenberg
Gevoelige, maar licht gestoorde broer past op hond en huis. Zijn broers assistent is jonge vrouw, die flinke problemen heeft om haar leven op orde te krijgen en keuzes te maken. Er ontstaat een verliefdheid die door beider beschadigde levens wordt overschaduwd en telkens pril kapot wordt gemaakt. Maar die ellende is niets vergeleken bij de twintigers die in het laatste kwart van de film over het doek heen denderen. Wat een ellende en leegheid… En toch zijn juist zij nog vol hoop en ongebreidelde vrijheid – of denken ze dat daar sprake van is.
Zij zijn nog niet gescheiden. En een abortus? Dat is voor hen ver van hun bed! Maar platte sex, waarbij sexistische ongelijkheid nog steeds niet tot het verleden behoort (guess at what side), kenmerkt hun leven. Wat is er eigenlijk veranderd sinds Stiller en Gerwig? Niets! Alleen hun oudere levens zijn er door schade en schande, scheiding, achteraf gezien spijtige keuzes, toch weer opnieuw beginnen, drugs, alcohol, ruzies, roddels en one-night-stands nog ellendiger aan toe dan hun jonge kopietjes. En tussen al die rotzooi en leegheid ontstaat dan toch iets moois, maar voor die tot volle wasdom kan komen, zet de film er een punt achter.
Ben Stiller en Greta Gerwig spelen aantrekkelijk en gunnen je een kijkje in de afgrond van het leven van Roger en Florence; omzichtig, bang en met een keiharde schil. Stel je namelijk voor dat de blanke pit zichtbaar zou worden…
Na zo’n film weet ik altijd weer, waarom ik graag andere keuzes maak, hoewel me dat lang niet altijd lukt. Wat een ellende, wat een leegheid en wat een egoïsme. Ik wordt er weemoedig, ja zelfs een pietsie verdrietig van!