Camino – Etappe 11 – Cluny – Roanne (mei 2023)

In mei 2023 wandelde ik op mijn Camino verder vanaf Cluny door best al bergachtig gebied naar Roanne; terug naar de Loire. In totaal wandelde ik die week 157,2 km en maakte ik 4,5 hoogtekilometers:

Camino - Etappe 11 - van Cluny naar Roanne (F)

Parijs en Cluny

Datum: 30 april 2023

Gisteren reed iedereen weer terug naar Nederland, maar ik liep dwars door Parijs naar Gare de Lyon. Daar nam ik de TGV naar Cluny van waar ik deze week verder wandel naar Roanne.

Alltrails: Route (gepland)
Strava: Route en Route (gemeten)
Afstand: 11,68 km
#Hoogtemeters: 71 m

Van Cluny naar Tramayes

Datum: 1 mei 2023

Vandaag ging ik verder waar ik vorig jaar gebleven was. De voorpret van het plannen blijkt overigens niet alleen maar pret te worden. Sommige klimmetjes zijn pittig en het regent zowaar ook nog even.

Het werk moet nog naar de achtergrond en dus komt de stelling van Parkinson voorbij: ambtenaren die zichzelf werk verschaffen door formulieren en procedures steeds ingewikkelder te maken, maar daardoor anderen van hun (leuke) werk afhouden. Vreselijk ergerlijk en onnodig kostbaar!

Maar goed: de dankbaarheid over gezondheid (dat ik dit nog steeds kan doen) en vrijheid overheerst. En dat geeft perspectief voor morgen. Want dan mag ik over een kortere afstand nog meer hoogtemeters maken… en verder denken en terug van m’n werk naar mezelf.

Afstand: 21,69 km
#Hoogtemeters: 501 m

Van Tramayes naar Ouroux

Datum: 2 mei 2023

Van Tramayes naar Ouroux was het vandaag maar 18 km wandelen, maar het was de tweede dag en meestal is dat de dag waarop ik me afvraag waarom ik hier in vredesnaam ook alweer aan begonnen was… En dan was het vandaag ook nog een klimdag en sleepte ik me bij tijden met het zweet in m’n ogen naar boven. Maar:

• boven werd ik beloond met weidse uitzichten;
  • ik ben vrij om te gaan en te staan waar ik wil;
  • de regen trok vandaag aan mij voorbij

Kortom: het was een zware, maar heerlijke dag!

En werk ligt achter me. Want waar zou ik me druk over maken. Het werk gaat verder en ik mis het even niet.

En het kan. Overal kom ik Gîtes en kleine hotelletjes tegen. Lange afstanden hoeven (bijna) niet meer, hoewel donderdag met 36 km toch best een pittig dagje zal zijn. Maar eerst morgen nog een korte route en na de 36 een lekker dagje rust.

Ik geniet. A demain.

Afstand: 18,83 km
#Hoogtemeters: 638 m

Van Ouroux naar Propières

Datum: 3 mei 2023

ik zou langs de Mont Saint-Rénaud lopen, maar toen ik onderweg las dat deze ‘berg’ het hoogste punt van de Beaujolais was, nam ik de laatste 150 meter voor lief en liep ik (toch nog vies steil) verder omhoog. Zo kwam ik toch nog boven de hoogtekilometer uit. En wat een uitzicht! Zo gaat dat als tijd geen rol van betekenis meer speelt.

Vandaag liep ik van Ferme du Planet boven Ouroux naar Propières. Daar aangekomen bleken restaurant en hotel gesloten. Maar geen nood, want er hing een felblauwe A4 op de deur: “Cher Mnr Karel, je kunt hier naar binnen, je hebt kamer 7 op de tweede verdieping. De sleutel zit in de deur.

Eerder was ik de kerk al binnen gelopen (naar bleek via de ingang van de clerus, want ik viel zomaar via podium en altaar de kerk binnen). De echte deur bleek gesloten en ik was heel even bang dat ik mezelf ingesloten had. Dan maar weer via altaar en podium naar buiten… Mooie fris gekleurde ramen hadden ze overigens in deze kerk.

En op deze derde dag vroeg ik me niet meer af waarom ik hier ook alweer aan begonnen was. Dat was wel duidelijk: natuur, vrijheid, je even nergens voor hoeven verantwoorden, dankbaarheid naar God, het ritme van God, de schoonheid, warmte en blauwe lucht, cultuur en ergens zijn waar je de deur nog gewoon open durft te laten; voor een gast waarvan je niet weet hoe laat die op komt dagen; en dan aan het einde van de dag toch nog gewoon een maaltijd aangeboden krijgen.

Het is 22:00u en de lichten buiten gaan uit. Het wordt tijd om te gaan slapen. Morgen wordt het een lange dag, maar ik ben er klaar voor!

Afstand: 22,77 km
#Hoogtemeters: 839 m

Van Propières naar Charlieu

Datum: 4 mei 2023

De onthaasting heeft zich definitief aangediend. En langzaamaan ontstaat een gedicht over tijd. Morgen een vrije dag in Charlieu. Wie weet of het gedicht dan vaste vormen krijgt.

Ik had genoeg tijd om na te denken deze dag. Na de dagen van 20 km was dit de grote dag van 36 km en ruim een hoogtekilometer. Die hoogtemeters maakte ik vooral in de eerste 10 km, maar ik kan je zeggen: 100 meter steil omhoog (bijna aan het eind was best taai. En waar ik vanmorgen in Propière startte op 650 meter hoogte ben ik nu gedaald tot onder de 300 meter. En steil dalen kost net zoveel kracht als klimmen. Alleen gebruik je die kracht om jezelf tegen te hiuden. Bij langdurig dalen (zoals vandaag) is dat met name extreem vermoeiend voor je benen.

Maar ik heb het zelf gewild en nog steeds heb ik daar geen spijt van. Want als gehaaste tijd z’n betekenis verliest, kan geluk en dankbaarheid je zomaar overvallen. En dat was precies wat gebeurde toen ik even in de schaduw zat te doezelen. Onbenoembaar gaaf is dat!

Misschien zie je het aan de foto’s, maar bij tijden genoot ik intens!

Afstand: 36,96 km
#Hoogtemeters: 1.889 m

Rustdag in Charlieu

Datum: 5 mei 2023

Even rustig aan vandaag. Eerst de was en daarna koffie en Charlieu in. Toch weer snel terug om de was binnen te halen (onweer met een hoosbui).

Daarna hier een sandwich en daar een biertje. En er was meer dan genoeg tijd voor een kerk en het museum met oude weefmachines (daar schijnt Charlieu bekend om te zijn), schilderijen van het Impressionistische echtpaar Blanche et Christian-Henri Roullier en een ziekenzaal uit de jaren ‘60 (wat verandert de wereld toch snel).

En toen zat ik op m’n eigen stoeltje toch weer in het zonnetje met een boek. En eindelijk was daar dan de inspiratie voor het ‘gedicht’ over tijd.

Kortom: een rustig dagje waarin ik alle tijd had om wat rond te slenteren en me soms heerlijk te vervelen. Morgen is het alweer mijn laatste dag onderweg (hoewel ik ook nog een leuk dagje Parijs tegoed heb). Ik vind het niet erg, want hoewel ik veel zware hoogtemeters maakte, ben ik echt in rust gekomen.

Van Charlieu naar Roanne

Datum: 6 mei 2023

Het is gebeurd. Ik zit er niet meer middenin. En dat voelt echt anders; overigens niet minder dankbaar. Morgen nog een lange reis terug naar huis (met een klein dagje Parijs) en dan mag ik weer aan het werk; verlangens en verwachtingen waarmaken.

Het zal anders zijn. Ik heb weer veel ontdekt over mezelf en over m’n werk. Die onthaasttijd wil ik vasthouden en er in verbinding met God, Jo-Anne, de kinderen, vrienden en collega’s uithalen wat voor ons in die tijd verborgen ligt.

En misschien eens vaker gedachten laten landen in gedichten. Want ook vandaag ontstond er weer zomaar een gedicht; na de korte, steile klimmetjes en afdalingen wandelde ik namelijk weer door platter land. Twee jaar geleden nam ik voorbij Briare afscheid van de Loire en vandaag was ik er weer even terug; wel smaller, maar met dezelfde uitstraling.

Nu kijk ik dus terug waarbij ik geniet van een fantastische maaltijd. Nog één dag in laten dalen en dan is het gebeurd; en leef ik nog steeds in genadetijd.

Afstand: 28,19 km
#Hoogtemeters: 361 m

Roanne en Parijs

Datum: 7 mei 2023

Van stapje voor stapje stapte ik vanmorgen vroeg op de trein en reed ik in één keer honderden kilometers van Lyon naar Parijs. En nu doe ik dat nog een keer met tussenstops naar huis.

Terug in Parijs kwam het toch nog een keer van slenteren; via de NO-kant van Parijs via het graf van Jimmy Morrison (Cimetière du Père Lachaice), Parc des Buttes-Chaumont en uiteraard de Sacré Coeur naar Gare du Nord; van café naar brasserie of schuilend in metro of kerk voor een heftige onweersbui.

Ik voelde me intens dankbaar; dat ik dit kan en mag doen. Het brengt me Geestelijk onvoorstelbaar veel rust. Ik leer veel over mezelf en het stimuleert het creatieve deel van mijn brein via onverwachte paden.

Maar het meest uitdagende komt nog: hoe het kwartje de komende maanden valt en hoe ik dat onderweg zijn vertaal naar positieve verandering; van mezelf; in m’n gezin; in de kerk; op m’n werk.

Dat dus. Morgen gebeurt het pas echt.

Tot morgen dus en voorlopig geen a demain.